קלוריות

קלוריה הינה יחידת מדידה של אנרגיה ויצירת חום. למזונות שונים ערך קלורי שונה, שזה אומר לנו כמה אנרגיה הגוף יכול לקבל מהם ( באופן תיאורתי, כמובן ), ונתון זה אינו מתייחס כלל להתאמתם לגוף האנושי, לערכם הבריאותי ( חיובי או שלילי – בריאים או מזיקים ) ולהשפעתם על הגוף בטווח קצר או ארוך.
מכאן שערך קלורי של מזון אינו  קובע את ערכו הבריאותי, וכך מזון עתיר קלוריות יכול להיות בריא ומבריא, בעוד מזון דל קלוריות עלול להיות מזיק, ולהפך.
אדם יכול למות מהרעבה כשניזון מדיאטה עשירה בקלוריות, הכוללת סוכר לבן, אורז לבן, שומן בעלי חיים מחומם, קמח חיטה לבן וכד', ומאידך, ישרוד הייטב בדיאטה דלת קלוריות שמרכיביה בריאים, כמו ירקות טריים למשל, או אפילו רק ישתה מים טובים. הסיבה לכך היא שהדיאטה עתירת הקלוריות הנ"ל מורכבת ממאכלים הפוגעים בגוף, אינם בעלי ערך תזונתי והם מרוקנים את הגוף מיסודות מזון חיוניים, בעיקר מינרלים וויטמינים, כך שלמעשה הם גורמים להזנה שלילית שתוצאותיה הם חולי ומוות.

קלוריות אינה מילת גנאי כשמדובר בבריאות, הרזיה והשמנה. מאכל גרוע דל קלוריות עלול להזיק לבריאות, ובעקיפין לגרום להשמנה עקב פגיעה בחילוף החומרים, ולעומתו, מזון איכותי עתיר קלוריות עשוי לשפר את הבריאות ואת חילוף החומרים, ובכך לסייע בהרזיה למי שסובל מעודף משקל.
כאשר עלי להמליץ על תפריט למטופל, אני לוקח בחשבון את איכות המזונות והתאמתם לו ע"פ מצבו הבריאותי ואורח חייו, וכן את שילובם הנכון בתפריטו ע"פ תורת צירופי המזון, ובכך מובטח לו הזנה ברמה גבוהה, כאשר את מספר הקלוריות הנדרש לגוף יקבע הגוף בעצמו. זאת מתוך ההנחה שעומדת הייטב במבחן המציאות, שמזון טבעי אינו גורם להפרזה באכילה, ומלמד אותנו להקשיב לגוף.
 
הגוף משתמש בקלוריות כדי לשמור על מידת החום הנכונה שלו, וכדי שתהיה לו אנרגיה לבצע פעולות הקשורות לתפקודיו השונים.
פחמימות הינן ספקות אנרגיה. יכולת הגוף להשתמש בהן תלויה גם ביסודות מזון אחרים הנמצאים באותם מזונות המכילים פחמימות. למשל, ויטמינים מסויימים חיוניים לשימוש נכון ויעיל של הפחמימות בחילוף החומרים שלהם. בפירות למשל, קיים עושר תזונתי טבעי וזמין לגוף, המתאים לצרכים של הגוף האנושי, כולל לחילוף החומרים של סוכרי הפירות. מכאן שפירות הינם מזון מספר אחד בחשיבותו כשמדובר בשימוש נכון בקלוריות כמקור אנרגיה.  בנקודה זאת אדגיש שאלה המעוניינים לרזות, יהנו מאנרגיית סוכרי הפירות כדלק לשריפת השומנים העודפים בגוף. זה סותר את תיאוריות הדיאטטיקה המערבית, אבל זה הנכון. ד"ר יוסף רזון ז"ל, מורי הגדול, נהג לומר: "השומנים העודפים והשומנים הלא נכונים הנמצאים בגוף, נשרפים באש שיוצרות הפחמימות של הפירות".
להבדיל מפירות, פחמימות שמקורן בפסטה, קמחים, דגנים (בעיקר הלבנים והחסרי קליפות), סוכרים מבודדים למינייהם וכד', יעילותם כספקי אנרגיה, נמוכה, והם גורמים לפגיעה בחילוף החומרים, להשמנה, לאובדן חומרי מזון חיוניים ולמחלות.
פירות אינם גורמים לסוכרת, להפך, אנחנו יודעים לרפא את הגוף מסוכרת, תוך שימוש בפירות אורגניים כחלק מהתפריט. לעומתם, הפחמימות האחרות הינן גורמות למחלה הארורה הזאת.
פירות הינן ספקי אנרגיה נפלאים. הם מספקים אנרגיה במהירות וביעילות רבה. עמילנים שמקורם בדגנים, קמחים, פסטה ובדברי מאפה שונים, דורשים הרבה אנרגיה לצורך עיכולם, הם אינם זמינים במהירות, אלא רק לאחר מספר שעות כשהתפרקו לסוכרים פשוטים, והשפעתם האנרגתית על הגוף היא שלילית. הם מעייפים ומתישים את הגוף, במיוחד כשנאכלים בהפרזה, כמקובל בדרך כלל.
מערכת העיכול הינה צרכנית אנרגיה גדולה, והיא זקוקה לקלוריות רבות כדי לבצע את עבודתה החשובה. האדם המודרני נוטה לאכול יתר על המידה, ולכן הוא מבזבז כמות אדירה של קלוריות על עיכול מזון. זה חמור במיוחד בגלל תפריטו הגרוע שמתיש את המערכת הזאת ואת הגוף כולו.
עיכול של פירות וירקות טריים, אגוזים ושקדים הוא קל ומהיר יחסית במערכת העיכול האנושית, וגם אינו דורש השקעה של הרבה קלוריות. ואכן, אלו המזונות הטובים ביותר שהטבע יעד לאדם. עיכולם קל בגלל יכולתה של מערכת העיכול לטפל בהם כראוי.
לעומתם, עיכול כל המזונות מהחי הוא כמעט בלתי אפשרי במערכת העיכול שלנו, בעיקר בשל אי התאמתה לחלבונים שבהם. גם מזון עשיר בעמילנים ( דגנים ותוצריהם, כמו פסטה, קמחים, דברי מאפה, קטניות לא מונבטות ועוד) הוא בעייתי לעיכול בגלל מוגבלות מערכת העיכול שלנו לפרק עמילנים לסוכרים פשוטים. נדרשות הרבה מאד קלוריות והרבה זמן לטפל במאכלי פסולת אלה בבטנו של האדם.
לכן טבעונים הניזונים מתזונה נכונה אינם דורשים הרבה קלוריות כדי לעכל, והם יכולים להסתפק בתפריט דל קלוריות יחסית לאדם שצורך מאכלים גרועים, כמקובל בעולם המערבי. מזון צמחוני טבעי חי ולא מעובד הוא לא רק הבריא ביותר, אלא גם ניצולת הקלוריות שבו היא היעילה ביותר, ועקב כך הוא ספק האנרגיה הטוב ביותר.
 
מכאן כשמדובר בגוף חי, ניצולת הפחמימות ואיכותן הבריאותית החיובית או השלילית, קשורה למקורן, למידת התאמת המזונות לגוף האנושי, לסוג הפחמימה ולאיזון התזונתי הכללי.
גם השומן שבמזון הוא בעל קלוריות שהגוף יכול להשתמש בהן לצרכיו. אך ערכו הקלורי כפי שמופיע בטבלאות הוא תיאורתי בלבד. באופן מעשי יעילות השימוש בו קשורה לסוג השומן (למקורו) ולתנאים שונים בגוף. בנוכחות סוכר יעילותו כמקור אנרגיה יותר גבוהה. אצל חולי סוכרת חילוף החומרים של שומן הוא לקוי. בוודאי ששומן מחומם או שומן מהחי אינם ראויים למאכל אדם, הם מזיקים לבריאות, וערכם הקלורי כמעט ואינו רלוונטי לצרכי הגוף. הסיבה לכך היא שהם בעייתיים בעיכול והטמאה במערכת העיכול האנושית, ומכאן שזמינותם אפסית. מזון שאינו מתעכל כראוי, אינו נספג ונטמא. זה נכון גם כשמדובר במזון איכותי, כמו פירות וירקות אם אינם נאכלים נכון, כלומר אינם נלעסים כראוי או אינם נאכלים בצירופי מזון נכונים. אבוקדו למשל, הינו מזון מעולה לאדם. הוא מכיל כמות גדולה של שומן חיוני. אם יאכל בצירוף ירקות טריים או בצירוף פירות טריים, הגוף יוכל לקלוט ממנו יותר טוב את קלוריות השומן שבו.
 
אנשים שניזונים ממזון איכות מדרגה ראשונה אינם צריכים כל כך הרבה קלוריות כמו אלה שניזונים ממזון נחות, גרוע ומעובד. אכילה מספקת של פירות טריים כשהקיבה ריקה תהייה מאד יעילה מבחינת יכולת הגוף להפיק מהם אנרגיה בהשוואה לאלה שמבקשים לקבל קלוריות מלחם, דברי מאפה, דגנים, סוכרים מבודדים וכד'. ד"ר בירכר באנר היה רופא שוויצרי בעל שם בכל העולם. הוא אחד מחוקרי התזונה החשובים ביותר בכל הזמנים. הוא טען כי השמש שמקרינה אורה על הפירות, הירקות ועל מיני האגוזים, בונה וקושרת בהם מין מנגנון הדומה לזה של האטום, וזה נותן למזונות אלה במצבם הטרי חיות מיוחדת המעלה את יכולתו לתרום לאנרגיית הגוף. כלומר, אנרגיית השמש תורמת רבות ליכולת המזון לייעל את האנרגיה שהוא מספק לגוף.
אדגיש בנקודה זו שפירות וירקות אורגניים טריים הם הטופ בכל מה שקשור לתזונה והזנת האדם.
 
כמות החום והאנרגיה שאדם צריך משתנה מאחד לשני. איננו מכונות חשמליות או מכניות, בהן ניתן לחשב במדויק צריכה והפקה של קלוריות. הגוף הינו דבר חי, לו יש כללים משלו שגם משתנים כל הזמן. הדרישות לקלוריות הן פונקציה של מזג אוויר, גיל, עיסוקים ופעילויות, גודל פיזי של הגוף, מצב נפשי וטמפרמנט ומצב בריאותי.
בדרך כלל רוב הקלוריות קשורות לשמירה על חום הגוף. באקלים קר צריכים יותר קלוריות למטרה זו. ספורטאי יצרוך יותר קלוריות מפקיד שעובד במשרד. אדם הנמצא במצב נפשי שלילי של פחדים, חרדות, מתח וכד', צורך יותר קלוריות מאדם רגוע. גם תזונה טבעונית נכונה אינה מכבידה על מערכת העיכול ועל חילוף החומרים בגוף בהשוואה למי שזולל במזון פסולת, כמו בשר בעלי חיים, מוצרי חלב, ביצים ועוד. לכן אין זה נכון לקבוע באופן שרירותי כמה קלוריות אדם צריך לצרוך, כפי שמקובל בדיאטטיקה המערבית. כפי שהראתי, לא חשובה רק כמות הקלוריות, אלא בראש ובראשונה איכותן, כלומר איכות המזון שאדם צורך.
 

 
חשבון משתמש
שלום אורח/ת

התחבר | משתמש חדש

חברים

dvd313 (60)
good123 (42)
sharonela (50)
holy~ (37)
מירי ר (48)
3אהרוני (32)
מעין טל (29)
eyar (65)
באבאעלי (66)
fanaanir (39)
דוב יהונתן (41)
אלמוג378 (71)
Robb (43)
שולמית 1960 (60)
v100 (50)
buttercup54 (66)