ירקות.

הירקות הינם משפחה מאד גדולה ומגוונת של צמחים שרבים מהם מאד מתאימים למאכל אדם, ואילו אחרים עלולים להזיק לו. בירקות שונים ישנם חלקים שונים שנועדו למאכל אדם. כך למשל בחסה, כרוב, מנגולד, כרוב סיני ותרד אנו אוכלים את העלים. בסלרי אוכלים את הגבעולים. בגזר, לפת, ארטישוק ירושלמי, צנון, תפו"א, בטטה, לפת ובצל אנו אוכלים שורשים ופקעות. בכרובית אנו אוכלים את הפרח. במלפפון וקישוא אנו אוכלים את הפרי. באפונה ושעועית טריים אנו אוכלים את הזרעים.
אנו מחלקים אותם לארבעה סוגים עיקריים מבחינת הרכבם, צירופם התזונתי, והתאמתם כמזון לאדם:
1 – ירקות מתוקים, כמו גזר, סלק, דלעת, בטטה ועוד.
2 – ירקות ניטראליים, כמו מלפפון, חסה, פלפל, קישוא, תפו"א ועוד.
3 – ירקות חצי חריפים, כמו כלרבי, לפת, עלי סלק, חציל ועוד.
4 – ירקות חריפים, כמו שום, בצל, צנון ועוד.
 
הירקות הם מקור מעולה לחומרי מזון חיוניים לאדם. ערכם התזונתי מאד גבוה, הם קלים לעיכול, וזמינות עושרם התזונתי לאדם היא מצויינת. באופן כללי ניתן לראות שהם יותר עשירים במינרלים מהפירות, ומצטיינים בבסיסיות גבוהה יותר. נתון זה מאד חשוב לשמירת מאזן חומצה בסיס של הגוף וליצירת תהליכי ריפוי.  הם עשירים בוויטמינים, מכילים מעט חלבון, אך זהו חלבון באיכות מעולה. בעוד בעבר הרפואה המערבית התייחסה בביטול ובזלזול לירקות, והחשיבה כמזון איכות את בשר בעלי החיים, את החלב ומוצריו ואת הביצים, הרי כיום, לאחר שגילו אלו מחלות ונזקים הביאו לאדם המזונות מהחי, הם גילו את עוצמתם הבריאותית של הירקות, ונותנים להם מקום בתפריט.
מלבד ערכם התזונתי הגבוה, הירקות מכילים סיבים חשובים המונעים עצירות, ודואגים לשמירה על ניקיון המעיים, וזה מאד חשוב. נוכחות הסיבים מחייבת אותנו להקפיד על לעיסה ממושכת וסבלנית של הירקות.

עלי הירקות הם מעבדה כימית משוכללת. הם אלו שבאים במגע עם קרני השמש החיוניות, ובתהליך מורכב ניבנה הצמח להיות מזון מתאים לבעלי החיים, כולל לאדם. מעבדה זו מייצרת שלל סוגים של ירקות בעלי צבעים נפלאים וטעמים מדהימים, ואלה מאפשרים לנו להיזון ממזון מגוון וטעים.
הירקות מכילים מים טהורים, ואלה חשובים לגוף, בין השאר כי הם סוחפים איתם החוצה הרבה חומרי פסולת ורעלים. מאד חשוב לאכול את הירק בשלמותו (עם הקליפה), גם בגלל הסיבים שנמצאים בה, וגם בגלל שהרבה מינרלים קשורים אליה. זה נכון למלפפון, לבטטה, לדלעת, לגזר, לתפוח אדמה ועוד.
בדרך כלל ירקות שגדלו מעל האדמה עדיפים על אלה שגדלו מתחתיה. נראה שהם יותר עשירים במינרלים, וגם נחשפו ישירות לקרני השמש. יחד עם זאת, זאת לא סיבה מוצדקת לוותר על אכילת גזר, סלק, תפוח אדמה וכד', להם יש סגולות בריאותיות רבות.

לירקות, כמו לפירות, תפקיד מאד חשוב בשמירה על חיידקי המעיים החשובים (פלואורה) ועל רירית המעיים. את הפעולה הזאת מבצעים הירקות הלא חריפים. אין להשוות את פעולתם הברוכה בנושא זה לפעולת מוצרים מסחריים שונים המוכרים בשם "פרוביוטיקה", שהם קשקוש אחד גדול בלשון המעטה, המפרנס את העוסקים בתחום, אבל בפועל יכול רק לזהם את מערכת העיכול.
תזונה צמחונית נכונה היא זאת שבונה את הקרקע המתאימה לקיומם ופעילותם של החיידקים החשובים במערכת העיכול. מאכלים מהחי, אלכוהול ושאר רעלים המקובלים למאכל בתזונה המערבית, מחסלים חיידקים אלה, ובמקומם מתרבים חיידקי הרקבון. ובנקודה זו לא נשכח את התרופות השונות שעושות שמות במערכת העיכול.
בנקודה זו אדגיש שירקות חריפים, על אף שיש בהם ערך תזונתי, אינם פועלים כך במערכת העיכול, והם דווקא פוגעים בה אם מרבים באכילתם, וגם בכליות שצריכות לסלק את מרכיבייהם החריפים, ומרכיבים אלה בהחלט יכולים לתקוף את הרירית הפנימית של מערכת העיכול. חריף, כמו מר, הם טעמים שלא נועדו למאכל אדם. אלה שמייחסים לשום, לבצל, לצנון כל מיני סגולות מרפא, הם טועים ומטעים. ברפואה העממית, וגם במספר תחומים של הרפואה האלטרנטיבית, מספרים לנו ניסים ונפלאות באשר לסגולות מרפא שיש לצמחים החריפים והמרים. ואגב, רבים מאלה שמכונים "צמחי מרפא" ניכללים במשפחה של הירקות, אלא שהם מכילים רעלים שונים המזיקים לנו, והם פועלים כמו תרופות לכל דבר. אני ממליץ להימנע מלהשתמש בהם. הם אשליה, לא דרך ריפוי.
בנושא הירקות החריפים, כמו שום, בצל, צנון וכד', אני ממליץ להשתמש בצמצום, כבתבלינים, ועדיף לחמם אותם, כי אז המרכיבים החריפים שבהם נעלמים.
לסובלים ממחלות והפרעות במערכת העיכול, לחולי כליות, עור וכבד, לסובלים מלחץ דם גבוה, מומלץ להימנע מהם לחלוטין. עוד אוסיף שכל מזון חריף, במיוחד עם נאכל בכמויות גדולות, פוגע בפוריות הגבר.

אם כן, תמיד יש לקחת בחשבון שעולם הצומח מכיל גם רעלים, לא כל צמח מתאים למאכל אדם, ומה שלא מתאים לנו, לא נכניס לצלחת שלנו.
עוד הערה חשובה – עגבניות, על אף שמקובל שהן  חלק מהסלאט שלנו, אינן ירק, אלא פרי חמוץ מבחינת צירופי המזון, והעגבניה בהחלט משתלבת טוב עם ירקות שאינם עמילניים.
זה ברור שהירקות במייטבם כשהם נאכלים טריים וחיים, אך ממלכת הירקות נותנת לנו אפשרות להרחיב ולגוון את התפריט בירקות מבושלים. כאן אדגיש שירקות מבושלים במים מאבדים המון מערכם התזונתי. אידוי בסיר אדים כפול או בישול בסיר חרס ללא מים הינם שיטות בישול הרבה יותר טובות המשמרות את מרבית הערך התזונתי, וגם את טעמם המשובח. חימום הירקות יעשה כשהם שלמים ולא מקולפים, ובכך נימנע פגיעה משמעותית בערכם התזונתי. את החיתוך נעשה לפני אכילתם.
ירקות שאינם עמילניים, בעיקר הטריים, הינם צירוף תזונתי מומלץ למזונות בעלי אופי חלבוני. אגוזים, שקדים, שומשום, טחינה וקטניות, יתעכלו במהירות וביעילות גדולים יותר כאשר הם נאכלים בצירוף ירק חי. כך גם אבוקדו וירקות מאודים וכל משפחת הדגנים.

ירקות נטראליים (חסה, מלפפון, סלרי וכד') יכולים להצטרף בארוחה לפירות כצירוף בינוני.
למי שאינו צמחוני וניזון ממזונות מהחי, מאד מומלץ לצרף הרבה ירקות טריים לכל ארוחה המכילה את המאכלים המחליאים האלה, ובכך יצמצם את הנזק שהם גורמים לו.
נבטים, כמו אלפלפא, מש וחמניות, בנביטה מלאה, הם למעשה דומים לירקות, ובהחלט ניתן לשלבם בתפריט כמו ירקות לכל דבר. ההבדל בינם ובין הירקות מתבטא בתכולת חלבון גדולה יותר.

מירקות ניתן להכין מיצים טריים שונים במכונה למיץ גזר. בדרך כלל, טעמו המתוק של מיץ גזר אורגני ערב לכולם. אבל אפשר לשלב בו גם ירקות אחרים, כמו חסה, כלרבי, כרוב, סלרי ארטישוק ירושלמי ועוד. מיץ ירקות כזה הינו בעל ערך רב. הוא מעין "פצצת מזון" מרוכזת ועשירה במיוחד. מיץ כזה מומלץ מאד למי שאינו מקפיד בתזונה נכונה, לאנשים עם בעיות שיניים וחניכיים שאינם יכולים ללעוס כראוי את מזונם, לקשישים (שמערכת העיכול שלהם מתקשה לעכל ולספוג) ולתינוקות מגיל מסויים, בהתאמה אישית. אנחנו נוהגים לשלבם בתזונת אלה הסובלים ממחלות ודלקות בדרכי עיכול, בהתאמה אישית למטופל, כחלק חשוב בתפריט שמהווה דרך ריפוי יעילה.

ישנם מספר סוגי ירקות המכילים עמילן. בעיקר מדובר בתפוח אדמה, בטטה, דלעת לסוגיה ותירס שאינו טרי. האדם אינו יכול לעכל כמות גדולה של עמילן, אבל כמות העמילן בירקות אינה גבוהה, ולכן הם בהחלט מזון ראוי. להבדיל מאלה, בדגנים כמות העמילן גדולה בהרבה (60 – 80 אחוז ), וזאת אחת הסיבות שאינם מומלצים למאכל אדם.
 
לסיכום - הירקות הינם דלי שומן. ברובם הינם דלים גם בפחמימות. גם כמות החלבון בהם נמוכה, אבל הוא באיכות מעולה. עושרם בוויטמינים ומינרלים הוא עצום. הם מכילים נוזלים טהורים חשובים המסייעים לגוף לסלק החוצה רעלים. תכונה זאת מאד חשובה לנו, העוסקים בריפוי טבעוני, כי רעלים אלה הם הגורמים העיקריים למחלות השונות. הם מגיבים בסיסית בתום תהליך חילוף החומרים שלהם. הם קלי ומהירי עיכול. הירקות טעימים ונותנים לנו מיגוון טעמים כך שכל אחד יכול למצוא ירקות שטעימים לו. תכונות אלה עושים אותם למזון איכות מדרגה ראשונה לאדם. מומלץ להרבות באכילתם ככל האפשר, ולגוון בהם כדי לתת לגופנו עושר תזונתי רב ככל האפשר.

דגש אחרון אשים על צריכתם מגידול אורגני. בגידול זה שיטות ההדברה הן כאלה שאינן מרעילות את הצרכן. אבל יותר חשוב שבגידול אורגני אין שימוש בדשנים כימיים. אלה מציפים את הצמח בחנקן, לו יש תכונה של הרעלת הצמח והניזון ממנו. וזאת יש לדעת – הירקות סופגים המון חנקן כתוצאה מהשימוש בדשן כימי, וזה קשור להיווצרותן של מחלות רבות, כמו מחלות כליות, כבד, סרטן ועוד, ולשיבוש פעילותם של תאי הגוף השונים שנחנקים ממנו. ובנוסף, הדישון הכימי מאיץ את קצב גדילת הירקות, וכתוצאה מכך הם אינם קולטים מספיק מינרלים מהקרקע, והם דלים מבחינה תזונתית. התכונות הבריאותיות העצומות של הירקות נעלמות בחלקן בהשפעת השימוש בכימיקלים, ואת מקומן תופסים גורמי מחלות. לכן, מי שבריאותו חשובה לו, שיצרוך מזון מגידול אורגני.
 


 
 
 

 
חשבון משתמש
שלום אורח/ת

התחבר | משתמש חדש

חברים

dvd313 (60)
good123 (42)
sharonela (50)
holy~ (37)
מירי ר (48)
3אהרוני (32)
מעין טל (29)
eyar (65)
באבאעלי (66)
fanaanir (39)
דוב יהונתן (41)
אלמוג378 (71)
Robb (43)
שולמית 1960 (60)
v100 (50)
buttercup54 (66)